kita milik Dia.

positive itu negative.

Posted on: January 26, 2010

hijrah

hijrahkan dirimu!

bismillah.

pagi tadi alhamdulillah dapat beramai2 buat qiamullail kat rumah naimah. saya dan naqibah2 usrah junior yg saya hormati kesemuanya. *mereka mmg patut jadi naqibah* cuma giliran saya belum sampai kerana saya masih dalam proses memantapkan iman + ilmu. kalau belum mantap, saya pun takut nak bagi tunjuk ajar. diri pun belum kuat iman lagi. wuwuwu T___T

tazkirah diberi oleh Amirah Saryati, housemateku tercinta. *hehe. jiwang pulak* tajuknya “positive itu negative”. reflect balik. kenapa mcm tu? hehe. summary dari apa yg dia cakap, saya dapat simpulkan bahawa once u do something good, dont see yourself as an angel. jangan anggap diri itu baik bila buat sesuatu yg baik. lantas pandang orang lain semua tak baik.

judgement lies to Allah. not yourself.

ikhlas itu, niat itu, hanya Allah yg tahu. true2!!! saya penah jugak rasa mcm ni. sampai pilih2 kawan. ish2. *geleng2*. now insyaAllah dah tak buat lagi. skarang ni kawan dgn semua orang. alhamdulillah. sbb tahu sebenarnya dalam hati setiap orang, walaupun dia melakukan dosa, mungkin ada secebis dari hati mereka actually ingat kat Tuhan… diorg tak jahat pun. tapi mungkin mereka perlukan sedikit push dari sahabat2 dan hidayah Allah utk berubah. =) husnudzon! maka, jangan berhenti berharap! kita do’akan mereka berubah. insyaAllah =)

lepas tu dia ada sebut jugak “dont judge a book by it’s cover”. pasal yg tudung2 labuh ni kan. pakai jubah. dalam hati, belum tentu dia ikhlas buat semua tu. mungkin dia pakai mcm tu sbb dia tergolong dlm group2 tudung labuh clan kan. *eyp. mcm kenal je?? @_@” saya lah orang tu. tapi insyaAllah sekarang ni dah “lillahi ta’ala”. do’aku agar tak berpaling lagi.*

maka, kita perlu berubah. tarbiyyah diri kita dan orang2 sekeliling kita dgn sabar. ingat tak? innallaha ma’assobirin (Allah be with people with patience). and the most important thing is, positive is negative.

“Islah nafsak, wad’u ghairak!” Perbaiki diri kamu DAN ajak orang lain. (Sheikh Mustapha Masyur)

wallahu’alam.

Tags:

2 Responses to "positive itu negative."

kool…selalu dgr ayat last skali tu…itu kata2 motivasi…hehe. jom jom, jgn malas malas…kalau dah terpilih pastu malas, maknanya kita sendiri rugi…Ayuh! Tegapkan semangat!

yep2!! smangat2. 😀

Leave a comment

January 2010
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

reflection in the mirror.

Pages

REFLECTION

SESUNGGUHNYA SEMBAHYANG KU, HIDUPKU DAN MATIKU ADALAH UNTUK ALLAH swt.

Blog Stats

  • 17,349 hits

Top Clicks

  • None